الرئيس السيسي يكشف وظيفة براتب 100 ألف دولار شهريًا.. ما هى؟

الرئيس السيسي يكشف وظيفة براتب 100 ألف دولار شهريًا.. ما هى؟
الرئيس السيسي

كشف الرئيس عبد الفتاح السيسي، تفاصيل التي تخص وظيفة براتب يصل إلى 100 ألف دولار شهريًا، وذلك خلال افتتاح مركز البيانات والحوسبة السحابية الحكومية، خلال التقرير المفصل سنتعرف على كافة التفاصيل الكاملة.

السيسي يكشف وظيفة براتب 100 ألف دولار شهريًا

أكد الرئيس السيسي، على أن مجال الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات من المجالات الهامة في الوقت الحالي، قائلاً: “أنا بقولكم على حاجة هتشتغلها وانت قاعد في بيتك هتعملك 20 أو 30 ألف دولار في الشهر وممكن توصل إلى 100 ألف دولار في الشهر لا عاوز مصنع ولا حاجة خالص.. ده عاوز دماغ وحاسب”.

كما وجه رسالة إلى جميع أولياء الأمور بشأن مستقبل أولادهم، قائلاً: «أنا بقول لكل أسرة عندها ولاد في ابتدائي وإعدادي دلوقتي، إذا كنتم عايزين تعملوا حاجة لولادكم وبلدكم، لازم نأهلهم لدخول المجال دة».

وأضاف الرئيس السيسي أن مجال الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات مطلوب به مليون شخص في كل سنة، لذلك يجب التركيز على الاهتمام بها المجال بشكل كبير.

الرئيس السيسي

 

وأشار الرئيس إلى «وبقول الكلام ده للمصريين والناس اللى بتعلم ولادها من الكلام ده.. بلد فيها 106 ملايين.. العنصر البشري المطلوب فيها قليل.. أرقام غير خالص اللى الدكتور عمرو طلعت وزير الاتصالات فرحان بيها.. مصر لو عندها كوارد بشرية متقدمة وهو بيتكلم هنا عن التعهيد.. ممكن أوى وما خرجتش عن المحاضرة والكلام بتاعنا».

وأكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، على من الضروري تجهيز بنية تحتية رقمية قوية وذلك من أجل إنشاء مركز البيانات والحوسبة السحابية والحكومية، مؤكدًا على أن مصر تعتبر نقطة ومحورًا رئيسيًا لنقل البيانات في العالم.

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *